mandag 14. april 2014

Så trist med brannen i Valparaiso, den gamle hovedstaden i Chile,- der den ligger vakkert og sjarmerende til ut mot Stillehavet!
All de maleriske små hus,- opp igjennom skråningen, blide og gjestfrie mennesker som rusler omkring eller aktivt deltar i hverdagslivet. Spesielt er alle maleriene på veggene og de sterke fargene på skrå, rette og buede mursteinshus, som overrasker på hvert gatehjørne.

Har lyst til å fortelle min lille historie fra Valparaiso nyttårshelgen 2007:
Hele familien opplevde gode dager hos Ragnhild og Tom,- "på toppen" av Vina del Mar, nabobyen til Valparaiso, helt nede ved havskanten. Vår første tur til Valparaiso startet med at jeg ramlet uti gata så blodet spratt fra beina mine, ingen biler, men en hyggelig stemme sier: "Skal jeg ringe ambulanse?" Jeg titter opp på en vennlig chilener, som hadde bodd noen år i Oslo...

Minst fyra människor har omkommit i bränderna i Valparaíso, rapporterar CNN med hänvisning till myndighetsföreträdare. Många människor har sökt läkarvård för lindriga skador, bland annat rökskador. Chiles president Michelle Bachelet har utlyst katastroftillstånd, rapporterar den lokala tidningen El Martutino.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar