fredag 31. oktober 2014

Siste oktoberdag 2014!
Jaja- da er  vi der, og sikkert er det flere enn meg, som ikke helt forstår at vi er inni vinter`n..!?
Men sjøl i 2014 har man vel lov til å si at "Nå er den go`e vintern her"!
Natta til i går beviste det.
1. kuldenatta og jeg ruslet tidlig ut av døra i Spydeberg, med en noe merkelig følelse...litt juleaktig??
Hmmm- var nok den lukta av mer vinter, alle bilrutene isbelagte og der lå mørkegrønne "Georgine"-blader rett ut i bedet. Jaja,- men da var det ekstra moro at ho mor tok inn flere knallrøde blomster til vakre bursdagsdekorasjoner om tirsdagen!! Jeg bråtitta ut på den flotte "Skaugum`n"  på verandan- likedan med den...
3 dager i gamlelandet og hjem til huset som nok en gang sto like bra! Tusen takk!
Vi svinger inn på gårdsplassen rett før midnatt..."Men i all verden!" Hva er det der? I alle! En lubben halvvoksen rev!" Jeg er ikke vant til å se rev,- kanskje noe mer her vi bor uti Värmlandske skoger, men absolutt ikke sååå nært, da! Den kom mot bilen og der var jeg enda raskere enn ellers med mobil`n!
Så fiiin!
Der satte den seg ned! Rett og slett satte seg ned på plenen. Men nå må du da gå vekk,- ellers er jeg redd du er sjuk, lille rev! Vi går ut av bilen og sjåføren min går i mot denne lille vakre skapningen....da løper den uti hagen. Jaja- så fint, da.
Vèl parkert kommer den tassende...
Ååååå!  "Jeg må få gi den litt mat, SI!" Ber som et lite barn...vet hva svaret er og jeg vet selvfølgelig hva som er riktig...
Men med en kurv "hold deg våken-jordbær" i bilen, hopper den glad i mot og snapper både 2 og 3!
Nei, jeg må gi den tjukke rev`ongen mat! Går resolutt inn og smører ei tjukk og god "Kneipp"-brødskive med meierismør,- sjølsagt på begge sider!
Gjett om den spretter fram og sluker! Koselig og litt uvirkelig!?
Sånn! Nå er det nok!

....Den som smugåpna verandadøra og med pipende lyttestemme ropte....(blir nok aldri "voksen")
Der kom den igjen tassende rundt hushjørnet, akkurat som vår siste flotte katt gjorde hver kveld vi ropte den inn... Rett i mot meg, men nå fikk den ikke noe. (Man er da voksen!) Den satte seg ned på graset- rett ned på rompa som en hund. Titta rolig på meg og sjølom dette er uvanlig,- så vet jeg at min kjære nabo har hatt lignende opplevelser flere morgener i grytidlige timer - når ho henter avisen- den følger med opp til huset.
Syns det er moro, jeg!

Mårn du! Takk for visittkortet du hadde lagt igjen på øverste trappetrinnet hos oss i nattetimene, lille revevennen:) !!

Så ønsker jeg alle- i grannlandene- en fin "Hallovenn", nok en helg og en ny måned framover mot advent.
Ta vare på hver eneste dag- snus inn vinterlufta, plukk deg en god bukett tyttebærlyng, som du putter midt på bordet, litt go`duftende mose- og orker eller tør du- hopp deg oppi en haug med lauv:)

Ta vare på stille stunder denne Allehelgensøndagen...
Her i Sverige begynner vi å tenne lys ved gravene idag, lørdagen inviteres til rolige samlinger, der man kan ta en kaffekopp med fika, prate sammen og lytte til fin musikk og vi gleder oss til sene kveldstimer med å rusle stille omkring i lyshavet, som er rett og slett fantastisk. Så kommer søndagen med enda mer ro og gode minnetanker i kirkene
Her i huset storgleder vi oss til hele ongeflokken hemat i helga!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar