tirsdag 21. oktober 2014

21. oktober og "like blid" eller "like varmt" var det jeg egentlig skulle skrive...
Var på sykkeltur i går og jamen var en kortermet T-skjorte det jeg trengte - i sola på en benk i Askim.
Gradestokken viste 14 grader.
Det samme opplevde vi da vi ankom Hamar etter en helg på fjellet nå i helga. Lukket opp viduene for det var varmt i bilen- det kjentes som fønvind og da viste også gradene 14!
Vi kan tenke på dette milde været og tenke glede,- enkelt, lettvindt og behagelig. Så komme tankene om mildere vintre her nord, isen som smelter mer, flere og mer ukjente insekter og dyr ankommer vår plass - og vi ønsker nok ikke dette klimaet likevel...?!!
Godt å være i heimen idag! Da det ikke er så ofte det skjer for tiden, setter jeg ganske stor pris på dette! Storkoser meg selvfølgelig i Norge med hyggelige besøk, en trivelig jobb og koselige overnattinger på "pensjonat Bæssmor". Det er imidlertid her vi bor, her vi har vårt eget og her vi skal samle nye krefter, møte våre gode naboer og kanskje fikse litt i og utenfor huset innimellom:)

Tittet litt på God morgen Norge i dag og opplevde min ungdoms store "kjærlighet" innen musikk,- Arja Saijonmaa. Hun kommer med en "ny skiva" nå. Da tenker jeg: Arja fyller 70 år i desember og tenk bare 7 år eldre enn meg! Hmm...det føltes ikke slik den gangen da jeg bare så opp til denne fantastsik dyktige finnkvinna! Da hun sang "Høstvise", kjente jeg at joooo- jeg kan med glede ta i mot høsten med alt hva den innebærer av gode saker!
Denne flotte, alltid syngende kvinne skal turnere Norge rundt etterhvert og nååå vet jeg hva jeg ønsker meg til bursdagen min, ja! (Med mange pakker "Kleenex".)

Jeg titter på innkjøringen her,- fulldekket av gult høstløv med den grønne midtstripa av gras lett synlig i veien. Høst! Det finnes vel ikke en bedre lukt å snuse inn når en tasser av sted utomhus og snuser inn høstbladduften!! Eller lett ( en er da vitterlig oppi åra, så forsiktig, min venn) kaste seg oppi en diger haug med sammenrakt "lauv" og bare nyyyte det gode underlaget og igjen suge inn høstlukta!
Idag er det vasking av noen for mye støvfyllte golv, rydding av sommerklær og få fram gode, varme høstklær! Alltid like moro, det! Nå er det spennende å ta fram en del strikkeplagg som jeg en gang for mange, mange år siden var dyktig nok til å få ferdig! Gleder meg! Spesielt de jeg strikket langs øde landeveier på Island, mens vi satt og ventet på hike...her stoppet en traktor med lasteramme - gjett om vi lo. Så kom en annen traktor med hengeren full av sauer- klart vi jentene med strikkepinner i utvunnet, go`luktende ullgarn fikk plass oppi der! Og den sterke og samkfulle eimen av sau! Plutselig var vi invitert til en god lunsj med "Skir" og hyggelig prat på en gård nord i landet! Heldige norske jenter i 1975!

Det er mye å tenke litt ekstra over på "GmN" idag...hvilke fantastiske mennesker vi har rundt omkring i landet! Hørte om ei utrolig flott jente! Ei jente som fødte et barn og på samme tid ble det oppdaget en ondartet cyste på den ene eggstokken, som der og da ble operert vekk. Noen uker senere måtte den andre eggstokken opereres vekk, da det var påvist spredning til lymfeknutene - hva familien har gjennomgått! Heldigvis er den flotte mamman erklært frisk nå og hennes friske eggstokk ligger nå nedfrosset, for om mulig senere, kunne gi familien et nytt barn. Ord blir rett og slett "fattige"...
Film, enten det er på TV eller kino, er ikke noe for meg. Vet ikke hvorfor, men film er film og ikke av interesse, faktisk! Men NÅ! Nå ønsker jeg å se en film. Den er norsk, den handler om 3 brødre og den foregår på Bjørnøya! Premiere på fredag 24. oktober 2014!

Da ønsker jeg kvar och en her i Sverige en spesiell god, fredelig dag...Vi har noen urovekkende nyhetsoppdateringer gående her nå...Jeg ønsker også alle nordmenn en god dag.
Ta vare på hver eneste fine dag, smil til den du møter på veien og besøk gjerne en som sitter alene! Noen har en strevsom og vanskelig dag, andre har det bedre- kjenn litt på hvordan livet er og prøv å være takknemlig. Det er også lov å si ifra, være frustrert, være sint og kjenne på urettferdighet, selvom vi bor på en fredelig og tilsynelatende god plass på jorda vår. Smile litt, da:)
Klemmer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar